Ce inseamna design invizibil
Designul nu este intotdeauna o arta vizibila. Este subtil, usor de utilizat si de multe ori indefinibil. Pur si simplu, un design bun este adesea invizibil. Dar ca sa fim mai clari – designul invizibil nu presupune utilizarea de layere transparente si nici nu are intelesuri ascunse. Acesta presupune crearea de proiecte ample orientate spre utilizator, care functioneaza efficient si au impact vizual.
Dar cum realizam un astfel de designul invizibil? Mai ales atunci cand web design-ul este un instrument destul de vizual. O mare parte a designului este de fapt o senzatie. Utilizatorii doresc sa se angajeze si sa interactioneze cu ceva, fara a sti exact cu ce. Ori acesta este designul invizibil.
Olivier Reichenstein, fondatorul si directorul de la Information Architects, este destul de celebru pentru evidentierea acestui concept de design invizibil. Intr-un scurt interviu cu The Verge, el afirma ca:
Un design bun este invizibil si ca acesta se intampla un nivelul subatomic al micro-tipografiei (definitia exacta pentru caractere), grila invizibila a macro-topografiei (modul in care caracterele sunt folosite) si interactiunea invizibila a designului de interactiune si arhitectura informatiei. Minim input, maxim output, cu consecinte minime este solutia pe care se concentreaza web designerii. Si, la fel ca designerii si inginerii, non nu incercam sa gasim solutia perfecta, dar cel mai bun compromis.
Atunci cand creati o pagina web, sau o aplicatie mobila, sau chiar interactiuni pentru un SmartWatch, proiectati un anumit tip de comunicare. Design-ul trebuie sa sprijine mesajul si sa nu intervina in calea lui.
Veti crea o experienta cu toate instrumentele de design pe care le aveti la dispozitie. Design-ul final nu este pentru voi0 si nici pentru alti designeri, ci este pentru un public mai larg, care nu intelege teoria culorilor sau spatierea sau regulile de tipografie. Ei stiu numai daca aceste lucruri vin impreuna intr-un mod care se simte coerent, usor de utilizat si interesant. De aceea, este important sa se gandeasca la design ca la un instrument invizibil.
Diferite tipuri de invizibilitate
Atunci cand vorbim despre design invizibil, sunt cateva lucruri diferite vin in minte. Fiecare tip de design invizibil este important si are probabil un impact in munca voastra intr-o varietate de moduri.
- Produsele invizibile si plasamentul, precum marci sau publicitate pe care nici macar nu le-ati sesizat. (Acest lucru este important pentru aplicatii si pentru designerii de jocuri video care trebuie sa se gandeasca de fiecare data unde sa plaseze marcile in designul lor.)
- Interactiuni invizibile si notificari care se intampla atat de perfect incat sa efectuati o actiune sau activitate fara sa va ganditi la asta. (Cum ar fi de alarma sau alertele de pe telefon.)
- Estetica invizibila care creeaza o legatura emotionala cu utilizatorii, ceea ce face ca oamenii sa isi doreasca un angajament.
Tehnici de design
Elementele estetice invizibile sunt inradacinate in elementele de baza ale teoriei designului. Nu este o tendinta si nici aplicarea unei caracteristici UX noi. Se realizeaza folosind text, culoare, tipografie, imagini, icons si tehnici pentru a partaja un mesaj.
- Textul si limbajul. Cuvintele pe care le utilizati pentru a transmite un mesaj dau tonul si determina raspunsul emotional din partea utilizatorilor. Folositi un limbaj care comunica modul in care doriti ca oamenii sa se simta atunci cand interactioneaza cu design-ul. Folositi un limbaj oficial, unui usor, familiar sau comic? Art trebui sa te faca sa actionezi in vreun fel? De asemenea, ganditi-va la ritmul cuvintelor; cum suna atunci cand le citesc cu voce tare?
- Fiecare culoare sau combinatie de culoare evoca un sentiment, de aceea trebuie sa aveti grija la paleta de culori aleasa pentru a transmite mesajul utilizatorilor. Aceastea trebuie sa ii ajute pe utilizatori sa efectueze actiuni specifice dar si sa creeze o stare de armonie si de echilibru.
- Caracterele pot avea semnificatii proprii, de asemenea. De la fonturi simple de tip sans serif care se adapteaza usor tonului, pana al fonturi blackletter complexe (text Baroc) ce pot evoca un sentiment de formalitare. Ori de cate ori aveti dubii, alegeti un font sans serif simplu cu litere a caror inaltime si latime este proportionala.
- Imaginile, la fel ca si animatiile sau clipurile video ajuta la transmiterea de emotii pozitive sau negative in functie de continutul pe care il afiseaza. De aceea este foarte important ca imaginile alese sa fie cele potrivite pentru mesajul ce urmeaza a fi transmis.
- Iconitele si elementele UI. Un set de iconite si elemente pentru interfata utilizatorului face minuni in calea spre invizibilitate. Acestea spun utilizatorilor modul in care functioneaza un site si cum sa interactioneze cu acestea prin intermediul actiunilor.
- Alte tehnici. Exita o multitudine de elemente de design ca umbre si efecte pentru texte, cadre, chenare, sublinieri, spatiere, etc. care pot aduce un plus site-ului. Insa, indiferent care dintre aceste efecte sunt folosite, acestea ar trebui utilizate in asa fel incat ele sa fie insesizabile de catre utilizator si sa nu starneasca comentarii pe aceasta tema. Efectele de design trebuie sa contribuie doar la mesajul general.
In concluzie, pentru ca designul sa fie complet invizibil, acesta trebuie sa fie perfectionat pana la ultimul detaliu, sa fie simplu si sa aibe un scop bine definit.