Realitate virtuala si in mediul web

Oculus Rift, Google si Samsung Carton Gear VR incearca cu totii sa castige simpatia dezvoltatorilor web pentru dezvoltarea si construirea de experiente captivante de realitate virtuala (VR). Dar desi VR captiveaza rapid atentia utilizatorului, dezvoltatorii raman sa se intrebe daca aceasta noua dimensiune va fi din nou dominata de platforme concurente si incompatibile asa cum s-a intamplat in cazul platformelor mobile sau a celor desktop.

Unii dezvoltatori cred ca au gasit o solutie la aceasta problema. Angajatul Google si entuziatul VR Boris Smus a facut afirmatia „write once, run anywhere’ promise” mentionand in acelasi timp intr-un blog post ca „in loc sa se construiasca aplicatii native care functioneaza pe o singura platforma sau doar un singur set de dispozitive VR, dezvoltatorii ar putea sa construiasca si sa dezvolte experientele lor VR in HTML si sa le execute pur si simplu intr-un browser”.

Aceasta idee, cunoscuta ca WebVR, este sustinuta de o varietate de de dezvoltatori si organizatii, unul dintre acestia fiind Mozilla. Acestia au lansat propriul site MozVR anul trecut pentru expeientele web VR sla care au adaugat suportul VR pre-alpha luna trecuta. Google face eforturi de a aduce experienta VR la Chrome, lansand anul trecut propriul vizualizator DYI Cardboard VR.

Mozilla este unul dintre primii sustinatori ai tehnologiei web VR. Boris Smus a afirmat ca cel mai recent val VR de abia a inceput si deja lumea web VR este fragmentata. De exemplu, vr.chromeexperiments.com nu functioneaza pe Oculus si mozvr.com nu functioneaza in Cardboard. Dezvoltatorii fie trebuie sa astepte pana ce Google, Mozilla si Oculus ajung la un standard comun, fie sa isi dezvolte propria platforma. Samus a mai declarat ca WebVR responsive se bazeaza pe ideea unei platforme HTML VR creata pentru a functiona cu o pereche de casti sau chiar fara. Inspiratia sa: un web design responsiv care detecteaza automat daca un utilizator acceseaza un site de pe un desktop sau un browser web si optimizeaza experienta in functie de aceste detalii:

„Web designul responsiv promite un continut care se adapteaza automat la mediul de vizionare prin utilizarea unui layour fluid cu imagini flexibile, grile proportionale si un cocktail de tehnologii web moderne. In mod similar, experientele WebVR trebuie sa lucreze chiar si fara un hardware VR.”

Proiectul WebVR boilerplate open source al lui Samus permite dezvoltatorilor web sa creeze experiente HTML VR care functioneaza atat cu Oculus Rift si Google Cardboard cat si fara nici un set VR, folosind giroscopul telefonului pentru a permite utilizatorilor sa incline ecranul pentru a explora lumea virtuala.