Logo design – pasi de lucru

Pe langa faptul ca Apple, Nike sau Pepsi sunt companii foarte mari si de succes, acestea mai au ceva in comun: consumatorii pot recunoaste logo-ul fiecarei companii, fara a ezita.

Logo-ul reflecta imaginea brandului, este elementul care creeaza prima impresie a vizitatorilor, de aceea designul sau este extreme de importanta. Atunci cand este corect realizat, logo-ul este un atu puternic pentru un anumit brand. Cu toate acestea crearea unui logo design pentru un brand, presupune mai mult decat un design grafic. Ca orice alt lucru, crearea unui logo design necesita timp, o serie de competente specifice si o multime de practici si de experienta pentru ca acesta sa  fie un succes.

modalitate lucru logo

Crearea unui logo trebuie sa urmeze un anumit proces pentru ca rezultatul obtinut sa se potriveasca nevoilor clientilor. Pentru a va face o idee despre ce presupune, de fapt, crearea unui logo, va vom prezenta procesul de creatie pas cu pas pe care echipa noastra il urmareste.

 

Pasul 1: Brief-ul designului

Primul pas al procesului de creatie il reprezinta brieful designului. Acesta este, de fapt, un chestionar pe care clientul trebuie sa il completeze cu informatiile necesare pentru crearea logo-ului. Nu foarte multe persoane agreeaza completarea chestionarelor, dar pentru ca proiectul sa fie unul de succes avem nevoie de cat mai multe informatii cu putinta. Completarea brief-ului ne va ajuta sa ne dam seama unde va fi folosit logo-ul, care este piata tinta careia se adreseaza, ce culori si elemente sunt preferate, ce stil se doreste dar si caracteristici aparte incluse in logo.

Pasul 2: Cercetare

Dupa completarea briefului vom avea suficiente informatii pentru a realiza cercetarea. Deseori, clientii nu pot exprima in cuvinte viziunea si imaginea pe care o au pentru logo, astfel ca designer-ului ii revine misiunea de a pune intrebari relevante pentru a aduna orice informatie necesara pentru demararea proiectului. De multe ori parerea clientului nu este suficienta, astfel ca in aceasta etapa se realizeaza si o cercetare si o analiza a concurentei, inclusiv a logo-urilor folosite de companiile concurente. Acest lucru este vital pentru a ne asigura ca logo-ul pe care urmeaza sa-l creem va fi diferit de cele ale concurentilor si ca va fi un punct de referinta.

 

Pasul 3: Schite si conceptualizare

Urmatorul pas al proiectului este dezvoltarea conceptului. Schitele preliminare au un rol important in proiectarea unui logo eficient. Acestea pot fi foarte usor facute pe hartie cu creionul, sau proiectate cu ajutorul unui program de grafica vectoriala. Daca se sare peste aceasta etapa, riscam sa compromitem rezultatul final. De fiecare data aceasta este etapa la care petrecem cel mai mult timp spre deosebire de oricare alta etapa a procesului de creare logo.

schita logo

Pasul 4: Fontul, dezvoltarea conceptului si alegerea culorilor

Odata dezvoltate ideile si conceptele de baza pe hartie se trece la recrearea acestora pe calculator cu ajutorul unui program de grafica vectoriala (de obicei Adobe Illustrator sau Corel Draw). Alegerea tipului de font si dimensiunea acestuia este o munca destul de dificila. In cazul in care designul logo-ului contine si text, fie ca parte a logo-ului, fie ca slogan, designer-ul va trebui sa aleaga cel mai potrivit font si dimensiunea acestuia. In Adobe Illustrator experimentam si testam diferite fonturi pana ce il gasim pe cel mai bun pentru logo-ul pe care il cream.

Dupa ce gasim fontul potrivit incepem sa experimentam si ca dam contur diverselor concepte schitate anterior.  In acest punct, toate conceptele sunt monocrom, pe de o parte pentru ca astfel logo-ul este usor de adaptat fiecarui mediu mass-media iar costurile de printare sunt mai scazute. Imediat dupa acest pas incepem sa testam culorile si sa alegem cea mai buna varianta pentru logo.

Aici trebuie tinut cont ca indiferent de fontul ales si de culorile folosite, logo-ul trebuie sa respecte un principiu, si anume: sa fie simplu (K.I.S.S. – Keep it simple). Cu cat logo-ul este mai simplu si contine mai putine elemente, cu atat acesta poate fi mai usor de recunoscut. De exempllu logo-ul Nike este cat se poate de simplu si in acelasi timp este unul dintre cele mai cunoscute logouri din lume.

logo- etape de dezvoltare

 

Pasul 5: Livrare si feedback

Acum, dupa ce au fost create diferite optiuni, cea mai buna sau cele mai bune vor fi prezentate clientului. Prezentarea optiunilor va fi insotita de o descriere a alegerilor facute si a rezultatului obtinut. Odata ajunse la cunostinta sa, clientul isi poate exprima parerea si poate spune daca doreste eventuale modificari sau imbunatatiri.

 

Pasul 6: Aprobare

Odata ce clientul este fericit si multumit de logo-ul rezultat, noua nu ne mai ramane decat sa-i trimiem fisierele finale in format AI, EPS, CDR, EPS, JPG, PNG si TIFF. Unii clienti pot avea nevoie si de o versiune alb-negru simplificata a logo-ului, iar anticiparea acestei nevoi poate fi avantajoasa, prevenind nevoia de corectii si revizuiri in viitor.

 

Pasul 7: Utilizarea noului logo

Dupa livrarea fisierelor finale, nu ne ramane decat sa vedem noual logo pe noile materiale promotionale si sa bifam un nou proiect terminat cu succes in portofoliul nostru.

Ca o concluzie, desi cele mai de succes logo-uri par a fi simple, procesul de creare al unui logo nu este tocmai usor. Crearea unui logo de succes presupune timp si parcurgerea unor faze diferite de dezvoltare necesare pentru a ajunge la un rezultat final cu un impact puternic, iar cel mai important lucru din intreg procesul de creatie este comunicarea dintre designer si client.