Tendintele browserelor in 2016
Primul trimestru al anului 2016 se aproprie de final, asa ca nu putem face o analiza si examina cele mai recente statistici StatCounter cu privire la numarul de utilizatori si preferinte in materie de browsere web.
Tabelul urmator reprezinta statisticile de utilizare a browserelor pe parcursul ultimei luni:
Browser | Februarie | Martie | Schimbare | Relative |
IE (toate) | 15.16% | 14.62% | -0.54% | -3.60% |
IE11 | 10.26% | 10.19% | -0.07% | -0.70% |
IE10 | 1.37% | 1.29% | -0.08% | -5.80% |
IE9 | 1.44% | 1.29% | -0.15% | -10.40% |
IE6/7/8 | 2.09% | 1.85% | -0.24% | -11.50% |
Edge | 1.46% | 1.69% | +0.23% | +15.80% |
Chrome | 53.71% | 54.33% | +0.62% | +1.20% |
Firefox | 14.29% | 14.58% | +0.29% | +2.00% |
Safari | 4.85% | 4.17% | -0.68% | -14.00% |
iPad Safari | 5.08% | 5.27% | +0.19% | +3.70% |
Opera | 2.07% | 1.92% | -0.15% | -7.20% |
Altele | 3.38% | 3.42% | +0.04% | +1.20% |
Tabelul de mai sus arata estimarile cotei de piata pentru browserele desktop. Coloana ‚schimbare’ reprezinta cresterea sau scaderea absoluta a cotei de piata, iar coloana ‚relativa’ indica modificarea proportionala (de exemplu, numarul utilizatorilor edge a crescut cu 15,8% fata de luna trecuta.
Chrome a inregistrat o crestere de 0.62% si, desi nu este cel mai rapid sau mai stabil browser, pentru utilizatorii web tipici, este alegerea cea mai usoara. Se integreaza fara probleme cu serviciile Google si se sincronizeaza cu dispozitivele mobile.
In ceea ce priveste statisticile mobile si preferinta in utilizarea browserelor de pe un dispozitiv mobil situatia se prezinta in urmatorul fel:
Mobile Browser | Februarie | Martie | Schimbare | Relative |
Chrome | 36.94% | 37.69% | +0.75% | +2.00% |
UC Browser | 18.57% | 18.63% | +0.06% | +0.30% |
iPhone | 17.90% | 18.31% | +0.41% | +2.30% |
Opera Mini/Mobile | 11.17% | 10.91% | -0.26% | -2.30% |
Android | 10.87% | 10.24% | -0.63% | -5.80% |
IEMobile | 2.04% | 1.90% | -0.14% | -6.90% |
Altele | 2.51% | 2.32% | -0.19% | -7.60% |
Chrome, UC Browser si Safari pentru Iphone, au inregistrat toate cresteri modeste, dar aceste cifre se refera la gradul de utilizare al browserului ci nu la numarul de dispozitive mobile vandute.
Pe piata mobila concurenta a facut ca dispozitivele fabricate sa fie din ce in ce mai bune si mai putin costisitoare. Un smartphone ieftin poate costa doar 10% din pretul unui Iphone si oferi pana la 90% din functionalitatile acestuia, daca nu chiar mai mult.
Ritmul de dezvoltare tehnica a incetinit. Dispozitivele au devenit mai rapide cu display-uri tot mai bune, dar noile caracteristici sunt mai putin esentiale, doar atragatoare. Aproape oricine are un smartphone iar Apple si Samsung nu mai pot spera la cresterea exponentiala de care s-au bucurat in trecut.
Au existat zvonuri despre moartea dispozitivelelor Microsoft Windows Phone. Acestea sunt in general bune si vandute la preturi rezonabile (Microsoft pierde mult la categoria hardware) dar platforma trebuie sa concureze si sa lupte impotriva Android si Apple din cauza lipsei de software. Foarte putini dezvoltatori creaza aplicatii pentru platforma Windows Phone, pentru ca numarul utilizatorilor acestora este mult mai scazut decat in cazul celor Android si IOS. Intr-una din declaratiile oficiale, Microsoft anunta ca Windows Phone va continua sa fie comercializat, insa utilizatorii nu vor putea face update la noua platforma Surface Phone.
Putem spune ca piata smartphonurilor a ajuns la punctul de saturatie, asa cum s-a intamplat si in cazul PC-urilor. Dispozitivele au o durata de viata de cativa ani si nu exista o dorinta prea mare in randul consumatorilor de upgrade, mai ales atunci cand imbunatatirile aduse sunt minimale. Producatorii continua sa experimenteze cu alte dispozitice precum tablete si SmartWatch-uri insa acestea se adreseaza unor consumatori de nisa.
Dezvoltatorii de aplicatii native ar putea fi ingrijorati de stagmarea pietei din domeniul mobil. Chiar daca aplicatiile pentru Android si IOS sunt pariuri sigure, toate platformele mobile evolueaza rapid in comparatie cu versiunile lor desktop, iar aplicatiile nu pot avea o viata prea lunga fara imbunatatiri continue.