Cum sa incepi sa comunici cu clientii
Modul in care putem determina succesul unui produs nu este in functie de cat de bun este produsul ci de cat de bine comunicam cu clientii.
Intr-adevar, pentru succesul unui produs sau serviciu este important modul in care vorbiti cu oamenii si chiar mai important, cat de bine te asculta. De-a lungul timpului am incercat sa analizam sis a intelegem modul in care managerii incearca sa construiasca o relatie cu clientii lor si modul in care comunica eficient cu ei. Acest lucru ar putea veni ca o surpriza pentru voi, dar cei mai multi manageri se simt foarte ca acasa atunci cand vine vorba de a vorbi unul cu altul in propriul lor limbaj managerial. Lipsa de comunicare este un lucru destul de intalnit in multe companii; de la ingineri de software care nu explica lucrurile pentru a fi intelese de clienti, pana la lipsa de empatie atunci cand vorbesc cu clientii, lucru care conduce la sentimentul de neinteles si agitat. Noi am investit foarte mult timp si practica pentru a le putea spune clientilor nostri toate ideile noastre intr-un mod in care sa ne poata intelege, cu alte cuvinte, noi am invatat si continuam sa invatam sa vorbim aceeasi limba ca si clientii nostri.
Comunicarea inseamna schimb de informatii
Prima lectie pe care am invatat-o este diferenta dintre schimbul de informatii si furnizarea de informatii. Este usor sa dai informatii, este nevoie de putin efort, deoarece nu tine cont de persoana cu care comunicati. Pentru a comunica in mod eficient, este important sa incepeti un schimb de informatii.
Comunicarea este procesul de schimb de informatii, ganduri si sentimente intre oameni prin vorbire, scriere sau limbajul corpului.
Baza comunicarii eficienta este limbajul, iar limbajul folosit este cel care ne ajuta sa decidem cat de eficienta va fi comunicarea. Pentru ingineri software, tehnicieni si debuggeri este o provocare sa explice modul in care au rezolvat o problema tehnica tinand cont ca clientii nu au aceleasi competente punct de vedere tehnic. Este important sa se faca lucrurile cat mai simple si sa explice lucrurile in termeni usor de inteles, iar acest lucru nu este intotdeauna usor de facut.
Ecuatia comunicarii
Ne place sa lucram in ecuatii pentru a intelege si a aborda mai usor problemele noastre, iar modul in care intelegem comunicarea este reprezentat in ecuatia de mai sus. Informatiile tehnice fara jargonul ce poate crea confuzie in randul clientilor, impartite la relevanta informatiilor si prezentate cu pasiune, asigura o comunicare eficienta. Cuvintele cu care este transmis mesajul conteaza, dar la fel de mult conteaza si pasiunea cu care acestea sunt transmise si modul in care sunt intelese de catre client.
Aplicand aceasta ecuatie, veti vedea ca veti incepe sa utilizati un limbaj mai familiar pentru clientii vostri si, fara sa va dati seama, veti incepe sa vorbiti limba lor. Acest lucru este un stil de comunicare si o modalitate prin care impartasim informatii cu alte persoane prin limbaj.
Sherrie Bourg Carter (psiholog) spunea ca:
Cu toate ca toti avem impresia ca spunem exact ceea ce gandim, nu este intotdeauna cazul, mai ales atunci cand vorbim cu cineva care foloseste un stil de comunicare foarte diferit de al nostru.
Cand incepeti sa utilizati acelasi tip de comunicare, atunci veti incepe sa construiti o relatie buna cu clientii vostri.
De ce o buna conversatie este un succes in relatia cu clientii?
Cu siguranta ati vazut sau ati citit toate acele articole sau bloguri care va spun ca o conversatie buna este cheia pentru o relatie buna cu persoanele apropriate. Acest lucru pare a fi un sfat bun in viata de zi cu zi, dar putem confirma ca exact acest lucru se aplica si in relatia cu clientii, o conversatie buna este cheia fericirii clientilor.
Clientii rareori vin la noi fericiti. De obicei vin cu probleme pe care vor ca noi sa le rezolvam, iar treaba noastra este sa-i lasam sa plece fericiti. Cum? Primul pas este acela de a-i asculta. Cel mai important lucru intr-o comunicare este sa auzi ceea ce nu este spus. Unii clienti se pricep foarte bine sa explice care este problema si ce rezolare sau rezultate isi doresc, pe cand altii nu. De aceea este de datoria voastra sa ascultati cu atentie si sa intelegeti inante de a lua orice actiune.
Creati conexiuni emotionale
Lectia cea mai valoroasa pe care am invatat-a lungul timpului este ca oamenii doresc sa vorbeasca cu oameni reali, iar conexiunea emotionala este cel mai important lucru in comunicarea cu clientii. In esenta, oamenilor nu le pasa cat de mult stii pana nu stiu cat de mult iti pasa.
Pentru noi toti, fericirea clientilor este prioritatea numarul unu. Reducerea decalajelor dintre stilurile de comunicare de zi cu zi si cel tehnic, este adeseori mai dificila decat traducerea dintr-o limba in alta. Principalul obstacol este lipsa empatiei, care trebuie incurajata prin activitati extracuriculare unde se pot intalni unghiuri diferite de gandire.
Aceasta este cea mai mare provocare din industria tehnologica de astazi.
Cand sa incepi sa comunici cu clientii?
Odata ce ajungi sa-ti cunosti clientii si sa le cunosti nevoile, inseamna ca puteti adapta produsele sau serviciile pentru a raspunde cat mai bine acestor nevoi. Puteti evolua si lucra impreuna. Cel mai important lucru pe care trebuie sa vi-l amintiti este ca procesul de comunicare nu este despre opinia voastra ci este despre a ii intelege pe altii si a-i ajuta sa iti rezolve problemele.